دیگر با تلویزیون کار نمیکنم/ نه آنها مرا دوست دارند، نه من آنها را/ در بازپخش سریال هایم اسم مرا حذف کرده اند
تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۹۹۷۹۹
به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری برنا؛ نمایش «ترانه های قدیمی (پیکان جوانان)» به نویسندگی و کارگردانی محمد رحمانیان تازگی به کار نمایش خود پایان داد. این نمایش که از سال 92 با همین عنوان اما با مضامین مختلف تا به امسال روی صحنه رفته این بار به سازهای حاضر در تهران اشاره دارد. محمد رحمانیان با اشاره به اینکه چرا این فرم و شکل از موسیقی- نمایش را از سال 92 تا به امروز در پی گرفته است به خبرگزاری برنا توضیح داد: این نمایش کاملا با دیگر کارهای «ترانههای قدیمی» فرق دارد و بخش دیگری از ترانههای قدیمی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پشت هر ترانه یک تاریخ است
وی با بیان اهمیت ترانه در این نمایش گفت: «ترانههای قدیمی» درباره سازههای حال حاضر در تهران است و ترانه های قدیمی (پیکان جوانان) درباره سازه های فراموش شده است. اما اینکه چرا روی این مضمون پافشاری میکنم؟ به این دلیل است که بخشی از خاطره جمعی ما در این ترانههاست. پشت هر ترانهای که در باره آن صحبت میکنیم یک تاریخ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی خوابیده است. نه فقط ترانه هایی که من در این کار استفاده کرده ام درباره بسیاری از ترانه هایی دیگر این مسئله صدق میکند.
رحمانیان ادامه داد: مثلا اغلب مردم با ترانه «مرا ببوس» یک خاطره جمعی دارند و حتی درباره آن افسانه پردازیها شده است. همانطور که در مورد ترانه «ای ایران» و «از خونه جوانان وطن لاله دمیده» این مساله وجود دارد. ترانه سراها بسیار به بافت زندگی مردم متوسط شهری نزدیک بودند. مثل تئاتر امروز که بیشتر مخاطبان آن طبقه متوسط شهریاند، نه خیلی فقیرها می آیند تئاتر ببینند نه خیلی پولدارها. طبقه متوسط که بخش عمده جامعه ما را تشکیل میدهد مخاطب امروز ما هستند. در مورد ترانه هم همین طور است. وقتی من راجع به ترانه ایرانی صحبت میکنم در واقع راجع به طبقه متوسط شهری در دوران مختلف حرف میزنم، مردم با این ترانهها بزرگ شدند، قدم کشیدند و جزو خاطره های جمعی شان شد و حتی گاهی آن ترانه های قدیمی را میشنوند. بنابراین طبیعی است که من به این قضیه علاقه مند باشم به خصوص از سال 92 تا الان که همه کارهایم در ارتباط با ایران است و دیگر نخواستم کارهای خارجی انجام دهم.
آنها روی متن های داخلی حساس هستند نه متون خارجی!
«متون نمایشی محمد رحمانیان معمولا با تندی و ممیزی مدیران تئاتری روبرو می شود و این تغییر سبک می تواند یکی از دلایل همان ممیزی ها باشد»؛ موضوعی که با رحمانیان در میان گذاشتیم و وی گفت: اتفاقا به کارهای خارجی من ممیزی نمیشد، به خاطر لجبازی است و به من میگویند راجع به دوران ما و شرایط فعلی ما صحبت نکنید و روی متن ایرانی به شدت مسئله دارند. به عنوان مثال اگر بخواهید نمایش «باغ آلبالو» را کار کنید همین الان به شما مجوز میدهند. اما آنها از نویسندهها و از متنهایی که راجع به شرایط امروز باشد اصلا دل خوشی ندارند و من دقیقا درست به همین دلیل از سال 92 درباره ایران، تهران و آنجایی که در آن زندگی میکنم نوشتهام.
«سینما نیمکت» توسط مافیای پخش دیده نشد
رحمانیان فیلم سینمایی«سینما نیمکت» را داشت که خیلی دیده نشد. او در این باره نیز توضیح داد: آن چیزی که در اکران این فیلم اتفاق افتاد مافیای پخش بود که به یک کار دیده شدنی اعتبار ندادند. به گونهای فیلم از طرف کسانی که در این مافیا حضور داشتند تحریم شد. همیشه در این مملکت چند نفر هستند که تصمیم میگیرند یک فیلم مطرح بشود یا نه؟ و البته نیروهایشان هم نیروهای قوی هستند و می توانند با پخش کنندهها و سینماها صحبت کنند.
کارگردان سریال «مسافرخانه سعادت» افزود: مثل همان اتفاقی که برای فیلمهای خوب ایرانی افتاد و بیشتر از 5 روز روی پرده نبود مثل«مغول ها» ،«غریبه و مهر» و... این مسئله درباره فیلم های خوب ایرانی هم می افتد اما با یکسری مافیای خشن تر، بسیار بی رحم، پول دوستتر، غیر فرهنگی تر و.. یعنی مجموعه ای از بی فرهنگی، لمپنیسم، چاقوکشی در جریان سینمایی این مملکت بخصوص در پخش حرکت می کنند. این کار پخش شد اما متاسفانه کسی آن را ندید و به هنر و تجربه رفت.
دیگر با تلویزیون همکاری نمی کنم
رحمانیان که چندین کار دیدنی برای تلویزیون در سال های گذشته کارگردانی کرده درباره اینکه آیا تصمیم ندارد دوباره به تلویزیون برگردد؟ گفت: من دیگر با تلویزیون همکاری نخواهم کرد، نه آنها من را دوست دارند و نه من آن ها را دوست دارم. همه این داستان های فتنه هم تمام شد یا در حال تمام شدن است ولی این رفتارهای زشت فراموش نمیشود.
کارگردان نمایش «ترانههای قدیمی (پیکان جوانان)» در پایان اظهار داشت: در حال حاضر نه من علاقه ای به تلویزیون دارم و نه تلویزیون دیگر دلش می خواهد من در آن کار کنم. همین کارهایی که الان از تلویزیون پخش می شود با حذف نام من پخش میشوند. نمایش بازرس گوگول را که چند ماه پیش پخش کردند اسم من حذف شده بود. همچنین برای هزارمین بار که مجموعه «نیمکت» یا توی گوش سالمم زمزمه کن و «مسافرخانه سعادت» را دوباره پخش میکنند باز دوباره اسم من حذف شده و اصلا در تیتراژ اسم کارگردان وجود ندارد. این موقعیت و نسبتی است که من در حال حاضر با تلویزیون دارم.
خبرنگار: اکرم رضایی ثانی
منبع: خبرگزاری برنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۹۹۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سوژه امسال نون خ لب مرز بود | ۲ خط قرمز مهم که در این سریال رعایت شد
به گزارش همشهری آنلاین، نشست خبری سریال «نون خ ۵» با حضور مسعود کریمی خضرا (مدیر گروه طنز سیمافیلم)، مهدی فرجی (تهیهکننده) و سه تن از بازیگران این سریال از جمله صهبا شرافتی، کاظم نوربخش و ماشاالله وروایی صبح امروز سه شنبه ـ ۱۱ اردیبهشت ـ در سازمان صداوسیما برگزار شد.
مهدی فرجی در ابتدای این نشست بیان کرد: همانطور که در نظرسنجیها مشهود بود «نون خ ۵» نسبت به فصل گذشته پرمخاطبتر بود. از رئیس سازمان صداوسیما تشکر میکنم که این اجازه را دادند به خط قرمزها بپردازیم و در کنار لحظات شاد و کمیک نقد هم داشته باشیم. ما در سازمان دو خط قرمز یکی مسائل دینی و قومیت را در عین حال که مراقبت کردیم به آن پرداختیم اینکه اجازه دادند به قصه کولبرها بپردازیم اتفاق خوبی بود.
در ادامه وروایی ـ بازیگر نون خ ـ گفت: شرایط کپرنشینهایی که دیدم برایمان سخت و ناراحتکننده بود. عموم مردم در استانها سریال «نون خ» را دوست داشتند و تاکید داشتند درباره قومیتها باز هم کار شود. همچینین صهبا شرافتی در سخنانی گفت: فصل پنجم برای من چالش برانگیز بود از رانندگی اتوبوس که پایه دو نداشتم اما با کمک دوستان از پس آن برآمدم.
او گفت: «نون خ ۵» فضای متفاوتی داشت، پستی و بلندی داشت، چابهار زیبا رفتیم، سپس به کولبرها در فضای زمستانی رسیدیم و خودم کار را دوست داشتم امیدوارم که توانسته باشم به شخصه لبخندی را به لب بیاورم. مخاطبان درخواست ساخت فصل جدید را از ما دارند.
نوربخش نیز در سخنانی گفت: خداراشکر با تمام سختیهایی که داشتیم به امید اینکه مردم «نون خ ۵» را دوست خواهند داشت سریال را ساختیم و جلو رفتیم. خیلی خوب شروع و خیلی خوب تمام شد. امیدوارم فصل دیگر هم داشته باشد و در خدمت همه باشیم.
«نون خ» چه خطقرمزهایی را رعایت کرد؟کریمی خضرا، مدیر گروه تولیدات طنز سیمافیلم گفت: سوژه امسال «نون خ» همانگونه که آقای فرجی گفت لبِ مرز بود. شاید برای دوستان سوال باشد وقتی درباره نماز قضای یکی از شخصیتها صحبت میشد، برخی نکات چگونه طراحی شد؟ ما دیدیم که قصهها با ظرافت طراحی شد. من در اولین جلسهای که با آقای فرجی صحبت کردم برخی از این نکات مطرح شد. شاید فکر کنید این موارد سفارش سازمان بوده است اما کاملاً دغدغه خود آقایان فرجی و آقاخانی بود.
وی با اشاره مصدومیت عوامل این سریال با شوخی، اضافه کرد: در این سریال گروه جانبازان «نون. خ» را داشتیم و همه شخصیتها به نوعی با مصدومیتهای مختلفی در این فصل روبهرو بودند. کریمی خضرا همچنین گفت: سازمان صدا و سیما در این دوره اراده محکمی در تولیداتش داشت و باید از این اراده استقبال کرد.
فرجی در پاسخ به اینکه نون خ فصل ششم هم خواهد داشت؟ اظهار کرد: درباره فصل ششم الان صحبت کردن زود است. آقای آقاخانی پستی گذاشتند که فصل پنجم ۵ پایان نون خ هست اما به نظرم هنوز صحبت کردن درباره فصل جدید زود است.
او درباره ساخت سینمایی این سریال نیز گفت: درمورد سینمایی کار نه صحبت خاصی شده و نه تصمیمی برای ادامه ساخت این سریال در ورژن سینمایی گرفته شده است.
تهیهکننده «نون خ» درباره آسیب سعید آقاخانی و برخی عوامل سریال حین کار نیز بیان کرد: نزدیک به هفت نفر دست و پایشان شکست و آسیب جدی دیدند آقای آقاخانی هم آسیب دیدگی از ناحیه کمر داشتند و این اتفاق باعث شد ۱۰ روزی تعطیل شویم بعد ایشان برگشتند و البته نقششان هم تغییر کرد.
کد خبر 848372 منبع: ایسنا برچسبها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران فیلم و سریال ایرانی